Schoologica_logo_slogan_RGB

 

Inspiratiemiddag: Beter onderwijs door slimme inzet van technologie? 

 

Voor schoolleiders en middenmanagers in het voortgezet onderwijs die voorop willen blijven lopen. Verken de kracht van data, AI en digitale tools.

Wil jij technologie niet alleen begrijpen, maar ook slim en doelgericht inzetten in jouw school? Ontvang tijdens deze inspiratiemiddag praktische kennis, bewezen strategieën en concrete handvatten om onderwijs beter te organiseren en je leerlingen optimaal te ondersteunen.

Waar en wanneer?

Datum: donderdag 27 november 2025
Tijd: 13:00 - 17:30 uur
Locatie: RML - Montessori Lyceum Rotterdam
 

Verken de kracht van data, AI en digitale tools
Als schoolleider, middenmanager of ICT-verantwoordelijke in het VO wil je bijblijven.  Je zoekt kennis en kunde om technologie écht doelgericht toe te passen.
Je draagt immers veel verantwoordelijkheid. Je bewaakt de kwaliteit, organiseert processen, stuurt op data en werkt samen met verschillende interne teams, MR, Ouderraad en externe partners. Dat vraagt om efficiëntie met behulp van krachtige oplossingen. 

Onderwijstechnologie kan je daarin écht helpen.
Niet als extra ‘moetje’, maar als waardevol hulpmiddel dat je rust en regie brengt.

Daarom organiseren we deze inspiratiemiddag.
Je ontdekt hoe je met de nieuwste IT-trends direct resultaat boekt. Geen lange theorie, maar praktische voorbeelden en inzichten die je morgen al kunt toepassen.

Met de volgende onderwerpen zetten we je 'aan'.

  • Versterk je kwaliteitscultuur en neem betere besluiten met data.
  • Voorkom kennisverlies en zorg dat nieuwe collega’s snel meedraaien.
  • Zet AI veilig en praktisch in voor jouw school.
  • Voer Magister MX slim in en creëer draagvlak in je team.

We sluiten af met een informele borrel - hét moment om ervaringen te delen en collega's uit het onderwijs te ontmoeten. 

 

 

Deze inspiratiemiddag is speciaal voor midden- en schoolmanagement binnen het VO. Concreet: van team- en afdelingsleiders tot schoolleiders en rectoren. 

Hoe weet ik of deze inspiratiemiddag goed bij mij aansluit? 

/ Ben je team- of afdelingsleider? 
Je stuurt dagelijks docenten aan en bewaakt de kwaliteit van onderwijs in je afdeling. Je wilt minder tijd kwijt zijn aan losse systemen, met data snel zicht op cijfers en tips hoe je praktisch AI kan inzetten en je team daarin stimuleren.

/ Behoor je tot het middenmanagement? 
Je zoekt manieren om samenwerking tussen collega's of teams te versterken en de schoolorganisatie wendbaar te houden. Technologie helpt je om kennisverlies te voorkomen en data zo in te zetten dat je meer regie krijgt en tijd wint. 

/ Ben je schoolleider of rector? 
Je bent verantwoordelijk voor de strategische keuzes van de school. Jij hebt baat bij inzichten die je helpen om draagvlak te creëren voor vernieuwing, data in te zetten voor sterke besluitvorming en AI en technologie verantwoord in te voeren.  

Of ben je bovenmatig geïnteresseerd in IT-ontwikkelingen voor het onderwijs? Meld je dan ook gerust aan. 

13.00 – 13.30 – Inloop 
13.30 – 13.40 – Welkom 
13.40 – 14.25 – Plenaire sessie - Ina Koning en Maartje van Stralen van de VU Amsterdam
Er is steeds meer aandacht in de media en op scholen over de inzet van leerlingvolgsystemen in het voortgezet onderwijs. Ina en Maartje delen in deze sessie de allereerste bevindingen over de ervaringen van docenten, leerlingen en ouders met leerlingvolgsystemen. Een actueel onderwerp waarover iedereen bijgepraat wil worden. 
 
14.30 – 15.15 – Break-out ronde 1 
Onderstaande sessies worden gelijktijdig aangeboden, maak je keuze uit: 

  1. Magister MX in de praktijkHarald van Voorst gaat in gesprek met Jelle Huitema (NUOVO) over zijn ervaringen met de invoering van Magister MX. Je hoort bijvoorbeeld welke keuzes NUOVO maakte, wat goed ging, welke uitdagingen ze tegenkwamen en hoe zij draagvlak creëerden. 
  2. Data als motor voor verbetering – Marvin van Straalen laat zien hoe je data inzet om kwaliteitscultuur, besluitvorming en samenwerking te versterken. Je krijgt direct toepasbare handvatten om datagebruik te verankeren in beleid en praktijk. 

15.20 – 15.40 – Pauze 
15.45 – 16.30 – Break-out ronde 2 
Onderstaande sessies worden gelijktijdig aangeboden, maak je keuze uit: 

  1. Structureel kennisbeheer – Mark Schiedon en Erwin Sinnige nemen je mee in slimme manieren om kennis over onderwijsapplicaties actueel te houden, inclusief onboarding van nieuwe medewerkers en bijscholing. 
  2. AI in het onderwijs: wat mag en wat werkt nu al – Peter IJntema geeft heldere inzichten in wat de AVG en EU AI Act toestaan en laat zien hoe je AI-tools zoals de itslearning AI-Toolkit en Magister-oplossingen verantwoord inzet. 

16.35 – 16.45 – Plenaire afsluiting  
16.45 – 17.30 – Netwerkborrel

Moeite met kiezen? Tip: Neem een collega mee en meld je beiden aan voor een andere sessie. 

Datum: Donderdag 27 november 2025 
Tijd: 13.00 – 17.30 uur (inhoudelijk programma: 13.30 – 16.45 uur) 
Locatie: RML – Montessori Lyceum Rotterdam 

 




Plenaire sessie

Technologie in het onderwijs: de impact van leerlingvolgsystemen op leerlingen

Er is steeds meer aandacht in de media en op scholen over de inzet van leerlingvolgsystemen in het voortgezet onderwijs. Door de toename van schooldruk onder leerlingen en een lager mentaal welbevinden, is er een discussie gaande over welke factoren bij kunnen dragen aan de oplossing hieraan. Onderwijsprofessionals zijn het eens dat er iets moet gebeuren aan het feit dat school 24/7 is geworden en kijken daarbij ook naar de (in)flexibiiteit van systemen als Magister. In onze presentatie delen we de allereerste bevindingen over de ervaringen van docenten, leerlingen en ouders met leerlingvolgsystemen. Tevens bespreken we hoe, vanuit theorie, deze systemen waarschijnlijk een impact hebben op de ontwikkeling van leerlingen.

Over de sprekers:
Ina Koning is Universitair Hoofddocent Ontwikkelingspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze is expert op het gebied van het opgroeien en opvoeden van kinderen in de digitale wereld. Ina’s werk staat in het teken van onderzoek naar gezond schermgebruik, en door middel van co-creatie draagt zij bij aan (inter)nationaal/lokaal beleid en praktijk. Een recent voorbeeld van haar onderzoek is de richtlijn Gezond Schermgebruik voor Opvoeders die recent is uitgekomen (gezondschermgebruik.nl). Ina is o.a. lid van de wetenschapscommissie Kijkwijzer en bestuurslid van de European Society of Prevention Research.

Dr. Maartje van Stralen is universitair hoofddocent Gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op slaap en mentaal welbevinden van jongeren, met speciale aandacht voor het begrijpen én positief beïnvloeden van de achterliggende systemen. Met veel enthousiasme en toewijding verbindt zij wetenschap, beleid en praktijk om zo duurzame impact te creëren.

Een efficiëntere en toekomstbestendige basis met Magister MX: hoe pak je dat aan?

Magister MX helpt je om je eigen onderwijsvisie vorm te geven voor het onderwijs van morgen op jouw school. In deze sessie praten we je kort bij over de laatste ontwikkelingen. Daarna gaat Harald van Voorst in gesprek met Jelle Huitema van NUOVO. Jelle is ervaringsdeskundige op het gebied van de invoering van Magister MX en deelt graag zijn ervaringen met collega-scholen. Welke overwegingen zijn gemaakt, hoe zijn de verschillende onderwijsvisies binnen de scholengroep meegenomen en hoe is draagvlak gecreëerd? Ook komt aan bod wat goed en minder goed ging bij NUOVO, welke inzichten Jelle heeft opgedaan en welke tips hij voor je heeft. Ontdek het allemaal in deze sessie. Uiteraard kun je ook jouw vragen stellen

Over de sprekers:
Harald van Voorst (foto) is manager Productmanagement bij Schoologica en al bijna 30 jaar pionier in het vertalen van technologische vernieuwing naar slimme, gebruiksvriendelijke (onderwijs)software. Van de introductie van Windows tot de cloud: Harald heeft elke digitale revolutie niet alleen meegemaakt, maar ook benut om producten te creëren die écht werken voor gebruikers. Met een scherp oog voor gebruiksgemak en een hart voor co-creatie zet hij de gebruiker altijd centraal. Harald is een aanjager van software die intuïtief aanvoelt en samen met gebruikers tot stand komt—want innovatie begint bij luisteren.

Jelle Huitema is applicatiebeheerder Magister met een bedrijfskundige achtergrond. Hij heeft ruime ervaring in het begeleiden van projecten, waaronder de uitrol van nieuwe applicaties. Jelle adviseert scholen gericht over procesoptimalisatie en het verbeteren van werkwijzen, afgestemd op de mogelijkheden van de gebruikte systemen.

Harald van Voorst

Data-geïnformeerde kwaliteitscultuur als basis voor verbetering

Hoe zet je data-geïnformeerd werken op jouw school in als motor voor duurzame onderwijsverbetering? Deze sessie biedt een strategische verkenning van dit thema. Na een korte theoretische introductie laten we aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe scholen data effectief inzetten om onderwijskwaliteit, cultuur en besluitvorming te versterken.

Je krijgt concrete handvatten om datagebruik te verankeren in beleid, organisatiecultuur en strategische keuzes. Daarnaast is er ruimte om ervaringen uit te wisselen met collega-bestuurders en leidinggevenden en samen te reflecteren op kansen en uitdagingen in de eigen context.

Over de spreker:
Marvin van Straalen is adviseur en trainer bij TIG, onderdeel van Schoologica. Hij werkt al ruim 20 jaar met plezier voor en met het onderwijs. Met oog voor verbinding en ontwikkeling ondersteunt hij scholen en besturen bij het versterken van data-geïnformeerd werken en duurzame samenwerking. Marvin combineert inhoudelijke expertise met een mensgerichte aanpak en weet teams te inspireren tot reflectie en groei.

Marvin van Straalen_inspiratie

Onderwijsapplicaties: hoe borg je structureel gebruik en noodzakelijke kennisupdates binnen jouw school?

Onderwijstechnologie verandert snel en vraagt om voortdurende professionalisering – ook bij applicaties die al jaren in gebruik zijn. Onboarding van nieuwe medewerkers, productontwikkelingen en het wegzakken van kennis maken bijscholing noodzakelijk. Door slimme scholingsvormen en betrokkenheid van HR en MT blijft kennis actueel en sluit deze aan op de praktijk. Schoolmanagement speelt hierin een cruciale rol door richting te geven aan wat medewerkers moeten kennen en beheersen. Zo versterk je niet alleen het gebruik van de applicatie, maar ook de kwaliteit van het onderwijs. In deze sessie delen we praktijkvoorbeelden van de aanpak van andere scholen en krijg je tips en inzichten om jouw school verder te helpen.

Over de sprekers:
Erwin Sinnige is adviseur en trainer bij TIG. Met zijn onderwijsachtergrond heeft Erwin de kennis en ervaring om de theorie naar de dagelijkse praktijk te vertalen. Zijn expertise ligt in het implementeren en onderhouden van een data-geïnformeerde kwaliteitscultuur. Erwin is analytisch sterk en brengt gedegenheid en rust mee bij complexe vraagstukken die op scholen leven.

Mark Schiedon is trainer, onderwijskundig adviseur en projectleider bij itslearning. Sinds 2006 werkt hij als onderwijskundige op het snijvlak van onderwijs en ICT en adviseert scholen over het optimaal benutten van de technologie die ze in huis hebben. Naast het uitzetten van de grote lijnen samen met de school, haalt hij vooral voldoening uit het trainen van docenten en key users, zodat zij hun leerlingen optimaal kunnen ondersteunen.

Erwin en Mark

AI versnelt leren, de school vormt. Ontdek wat volgens AVG en EU AI Act mag én wat al werkt met itslearning, Magister en TIG

AI kan uitleggen; de school vormt. Vanuit die lens starten we met “Bill vs. Aristoteles” en kijken we wat er nu mag in het onderwijs volgens de AVG en de EU AI Act. Daarna laten we zien wat er al in de praktijk werkt: van de itslearning AI-Toolkit tot initiatieven binnen Magister en TIG. Geen hype, maar eerlijke inzichten, demo’s en praktische do’s & don’ts die scholen helpen AI verantwoord en toekomstbestendig in te zetten.

Over de spreker:
Peter IJntema is Director Technology bij Schoologica en onderdeel van Sanoma Learning, een van Europa’s grootste aanbieders van educatieve technologie. Hij geeft leiding aan de ontwikkeling van Magister, TIG en itslearning in Nederland en draagt bij aan Europese innovatietrajecten rond AI, data en architectuur. Met zijn achtergrond als ondernemer en tech-leider staat hij bekend om een directe, pragmatische stijl: geen buzzwords, maar oplossingen die scholen écht vooruithelpen.

Peter IJntema_inspiratie

Aanmelden

Het wordt een middag vol inspiratie en informatie, samen met gelijkgestemden uit het VO – een mooi moment om je netwerk te versterken of uit te breiden. Laat je inspireren en zet technologie in als motor voor duurzaam onderwijs.

Wil je erbij zijn? Meld je snel aan en verzeker jezelf van een plek.

Deze inspiratiemiddag wordt georganiseerd door Schoologica, vanuit haar merken:
Magister-nieuw-MAG_logo_RGB-e1624614789720
logo TIG (compact) [RGB]
itslearning-logo-nav-1